Czy istnieje reklama idealna? To raczej mało prawdopodobne. Szerokie grono odbiorców, mnogość produktów i usług oraz forma przekazu sprawiają, że trafienie do wszystkich jest niemożliwe. Dobrze skonstruowany przekaz marketingowy potrafi jednak zapadać w pamięć i zwiększać zyski danego przedsięwzięcia. Jakie cechy powinna mieć reklama, aby przyciągnąć konsumentów i sprawić, że zapragną danego produktu?
Zobacz także: Co to jest newsletter i dlaczego warto go wysyłać?
Prosto, konkretnie, ale z pomysłem
Współczesny świat bombarduje nas informacjami. Slogany i billboardy reklamowe wychylają się z każdego płotu, ulotki, witryny internetowej, czy nawet prostych przedmiotów codziennego użytku, jak długopisy. Nasz mózg selekcjonuje informacje i wybiera jedynie te ich fragmenty niezbędne do zapamiętania i odtworzenia danej treści. Dlatego długie i skomplikowane wywody w reklamach nie zostają w naszych głowach dłużej niż trwa ich wybrzmienie. Tworzenie prostych, zwięzłych i konkretnych komunikatów w hasłach reklamowych sprzyja ich późniejszemu odtwarzaniu przy ekspozycji na produkt danej firmy. Zawarcie całego sensu reklamy w jednym zdaniu, słowie, czy nawet literze bywa trudne, lecz jest warte zachodu.
Pamiętamy o odstępstwach od normy
Zaskoczenie jest czynnikiem, który wpływa mobilizująco na naszą pamięć. Jeśli napotykamy na coś niecodziennego, nietypowego jest duża szansa, że będziemy o tym długo rozmyślać. Dlatego też reklamy powinny nas zaskakiwać, wzbudzać zainteresowanie, przez coś niespotykanego lub kontrastowe zestawienia. Niekiedy wystarczy do tego ciekawy styl graficzny odbiegający od klasycznych bilbordów, albo muzyka teoretycznie nie pasująca do obrazu. Pomysł na tego typu przykucie uwagi sprawdza się w każdej grupie wiekowej, choć dla każdej z nich nietypowość oznacza coś innego.
Angażowanie emocji
Wymieniając cechy reklam nie sposób pominąć wywoływania u odbiorcy emocji. Udowodniono naukowo, że silne uczucia działają na ludzi pobudzająco zmuszając do działania. Niekiedy reklamy celują klasycznie w odczuwanie zadowolenia, szczęścia, czy rozbawienia. Czasem nas wzruszają, pokazują historie chwytające za serce, a niektóre nawet wyciskają łzy. Podejście emocjonalne jest bardziej personalne, a gdy coś dotyka nas osobiście zaczynamy się z tym utożsamiać. Silne emocje pozostają w nas dłużej i jest większa szansa, że ekspozycja na daną markę przywoła je ponownie.
Zmuszenie do działania
Reklamy niejednokrotnie stawiają przed nami konkretny cel lub wyzwanie. Niekiedy jest to jedynie zmuszenie do przemyślenia danej kwestii, odpowiedzi na pytanie lub połączenie elementów w spójną całość. Czasem kampanie reklamowe próbują wpływać na nasze działanie bezpośrednio – zrób coś by było lepiej tobie, twojej rodzinie, przyjaciołom. Pokaż, że potrafisz. Udowodnij, że warto. Gdy teorię zawartą w reklamach przekładamy na praktykę, jest dużo większa szansa na jej zapamiętanie.
Szczerość i wiarygodność
Kłamstwa marketingowe niemal zawsze wychodzą na jaw. Co nie oznacza, że w reklamach prawda nie jest naginana do granic wytrzymałości. Często jednak rzucanie wokół hasłami z cyklu „najlepszy”, „numer 1”, „wyjątkowy”, czy „idealny” sprawia jedynie, że dany produkt wydaje się odległy i niedostępny. Dobrze sprawdzają się natomiast hasła pokazujące, że marka, tak jak zwykły człowiek bywa nieidealna, jednak dąży do sukcesu. To przybliża ją do przeciętnego, szarego konsumenta.
Jest wiele elementów, które oddadzą reklamie wiarygodności. Mówimy tu np. o dowodzie społecznym (udział celebrytów), przedstawianiu danych, wypowiedzi ekspertów. Jednak suche fakty, nie działają zwykle pobudzająco na nasz mózg, a liczby są słabo zapamiętywane. Dlatego warto – dodając sobie wiarygodności – nie zapominać o bezpośrednich odniesieniach do przeciętnego życia.
Jakość wykonania
Obecnie równie ważny co wartość psychologiczna reklamy jest jej sposób wykonania. Zalew gadżetów reklamowych, kiepskiej jakości plakatów, powielających schematy bilbordów, czy w końcu generowanych automatycznie spotów w Internecie jest nie tylko przytłaczający, ale również irytujący. Dlatego reklama idealna to taka, której wykonanie jest staranne, odpowiednio dobrane do treści i bez nachalnych, niesmacznych grafik. Nie muszą być to produkcje wysokobudżetowe jednak smak, styl i ciekawe sformułowania na pewno będą lepiej działać na świadomość przyszłego klienta niż wybrany przypadkowo rysunek z Internetu z prowokującym lecz pozbawionym sensu hasłem.