Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś

Psychologia w reklamie, czy to już manipulacja?

Marketing Data publikacji - 24 maja 2022 Autor - Redakcja top-newsy.pl
psychologia reklamy


Mówi się, że dobra reklama kreuje w ludziach potrzeby, a następnie podaje sposób na ich zaspokojenie. W jaki sposób jednak prosty spot filmowy, baner lub hasło może wywoływać, aż tak skomplikowane reakcje? Działanie psychologiczne reklam jest zasadniczym trzonem ich istnienia. Specjaliści z tej dziedziny to nie tylko ludzie twórczy i kreatywni, ale również tacy, którzy znają ludzką psychikę i doskonale wiedzą, jak na nią wpływać.

Zobacz także: Umowa B2B – co to jest? Na czym polega zatrudnienie B2B?

Czym jest psychologia reklamy?

Psychologia reklamy to termin zbiorczo opisujący wiedzę na temat zachowań konsumentów, ich upodobań i reakcji na różnorodne bodźce. W dziedzinie tej znajdziemy zarówno konkretne techniki sprzedażowe, jak również badania dotyczące reakcji konsumenckich na wszelakie zmienne. Ujmując to w prosty sposób, psychologia w reklamie zajmuje się takim sposobem wpływania (żeby nie powiedzieć manipulacji) na klienta, aby zainteresował się daną marką, skorzystał z jej usług lub zakupił konkretny towar.

Szczególnie reklama bezpośrednia stosowana przez akwizytorów lub pracowników call center kojarzy się ze zwykłą manipulacją. Niedawanie klientom głosu, stosowanie „chwilowych” okazji oraz niemalże wciskanie produktów w ręce nie cieszy się dobrą sławą. Większość ludzi jest już szczególnie wyczulona na tego typu oferty, jednak nadal zdarza się, że ktoś zostaje zwyczajnie zmanipulowany i oszukany. Dobre, etyczne i rzetelne reklamy potrafią jednak wydobyć z produktu to co najlepsze. Niekiedy nawet spoty reklamowe porównuje się do sztuki. Nadal jedna ich podstawą jest oddziaływanie na psychikę człowieka w konkretny sposób.

Konstruowanie reklam w oparciu o aspekty psychologiczne

Psychologiczne aspekty w reklamie to nie tylko konkretne slogany, które tworzymy by zainteresować odbiorców. Opierając się na konkretnej grupie odbiorców dzięki psychologii reklamy jesteśmy w stanie dobrać właściwy kanał przekazu, słownictwo, czy nawet ubiór bohaterów spotu. Badania psychologiczne dotyczą kolorystyki używanej w reklamach i pomagają dobierać ją, aby wzbudzić konkretne emocje lub skojarzenia. Na przykład kolor czerwony kojarzy się z jedzeniem. Ważnym aspektem jest również muzyka. Właściwe motywy dźwiękowe można dobrać również, kierując się aspektami psychologicznymi.

Ponadto badania wskazują na różnorakie trendy, które wywołają określone reakcje odbiorców. Pojawianie się dzieci i zwierząt nigdy nie jest przypadkowe. Granie liczbami, porównania do konkretnych wartości również eksponowane są w odpowiednim stylu. Psychologia reklamy można naprowadzić nawet na konkretny sposób rozmieszczenia treści na ulotkach reklamowych, bądź stronach internetowych.

Mechanizmy psychologiczne wykorzystywane przez twórców reklam

Psychologia w reklamie często ociera się o manipulację. A to dlatego, że marketingowcy wykorzystują znajome im zasady funkcjonowania ludzkiej psychiki do wypromowania swoich produktów. Podstawową zasadą jest wzbudzenie odbiorcy określonych emocji. Ludzie mogą zapomnieć wiele rzeczy, ale dobrze pamiętają uczucia, które one wywołały. Dlatego też często w reklamach używa się konkretnych historii pojedynczych osób zamiast mówić o ogóle społeczności.

Innym aspektem jest zapamiętywanie rzeczy, które nas zaskakują. Nasz mózg często ignoruje to co już znamy i często widujemy. Nowe niecodzienne bodźce są natomiast rejestrowane od razu, a to ze względu na pierwotne mechanizmy obronne, które nakazują szukać zagrożenia. Z tym aspektem łączy się również element poszukiwania odpowiedzi. Gdy zaskoczy nas pytanie nasz mózg podświadomie pokieruje nas w stronę znalezienia odpowiedzi. Dlatego taką popularnością cieszą się seriale, ale równie łatwo wykorzystać go do zainteresowania konkretnym produktem.

Jeszcze jednym z najczęściej wykorzystywanych mechanizmów jest gra w skojarzenia. Odpowiednia symbolika w reklamach kieruje nasze myśli na utarte schematy, którymi łatwiej nam operować Symbolem może być zarówno obraz, jak i dźwięk czy odczytany tekst. Dużą rolę odgrywa tu tak naprawdę prostota i łatwość skojarzenia.

https://top-newsy.pl/czy-da-sie-stworzyc-reklame-idealna/

etf-ami

Redakcja top-newsy.pl

"Top-Newsy" to dynamiczna redakcja internetowa, która specjalizuje się w obszarach IT, biznesu, marketingu i finansów. Jej działalność koncentruje się na dostarczaniu czytelnikom najnowszych informacji, analiz rynkowych, praktycznych porad oraz ciekawostek związanych z szybko zmieniającym się światem technologii, przedsiębiorczości i finansów. Zespół redakcyjny "Top-Newsy" składa się z doświadczonych profesjonalistów z różnych branż, którzy śledzą najnowsze trendy i wydarzenia, aby dostarczać czytelnikom wartościowe treści i inspiracje. Ich celem jest nie tylko informowanie o najważniejszych wydarzeniach związanych z IT, biznesem, marketingiem i finansami, ale także wspieranie przedsiębiorców i specjalistów w podejmowaniu mądrych decyzji i osiąganiu sukcesów w dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?