Jedną z popularnych form współpracy, na którą decyduje się dziś coraz więcej przedsiębiorców, jest umowa B2B. Co oznacza ten termin? Na czym polega umowa B2B? Jakie są jej zalety i wady?
B2B co to jest?
Sporo osób poszukujących zatrudnienia zastanawia się, co to jest umowa B2B, która coraz powszechniej pojawia się w ofertach pracy. B2B jest angielskim skrótem, którego pełna forma brzmi „Business to Business”. Umowa B2B to zatem rodzaj współpracy, który może zostać nawiązany tylko między dwiema firmami, gdzie jedna z nich realizuje daną usługę na rzecz drugiej. Warunkiem wejścia w taką relację biznesową jest więc prowadzenie działalności gospodarczej (nawet jednoosobowej) lub spółki. W takim układzie podmiot wykonujący usługę odpowiada samodzielnie za wszelkie sprawy podatkowe, ubezpieczeniowe, urzędowe itp.
Zobacz także: Czy da się stworzyć reklamę idealną?
Zatrudnienie B2B – co warto wiedzieć?
Coraz więcej firm proponuje B2B jako korzystną formę nawiązania współpracy. Warto jednak mieć na uwadze, że umowa B2B nie jest synonimem umowy o pracę, a co za tym idzie – nie podlega pod Kodeks Pracy. Z prawnego punktu widzenia osoba podpisująca taką umowę nie jest więc pracownikiem przedsiębiorstwa, ale zleceniobiorcą lub kontrahentem. Z kolei firma, na rzecz której ma zostać wykonywana usługa, występuje w tym wypadku w roli zleceniodawcy lub klienta. Wiele osób decyduje się, z różnych względów, na tzw. zatrudnienie B2B, jednak trzeba pamiętać, że formalnie przebiega ono na zupełnie innych zasadach niż zatrudnienie w ramach umowy o pracę. Przede wszystkim właściciel firmy zlecającej zadanie nie może narzucać czasu ani miejsca pracy swojemu kontrahentowi. Ma jednak prawo domagać się terminowej usługi, wykonanej zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Umowa B2B – główne zalety
Jak ustaliliśmy – samozatrudnienie B2B nie podlega kierownictwu firmy, dla której wykonywana jest usługa. Wiele osób decydujących się na taką współpracę uważa to jako dużą zalety, ponieważ można znacznie swobodniej realizować wyznaczone zadania, w dogodnym dla siebie dniu, godzinie czy lokalizacji. Zdecydowanie jednak głównym powodem podpisywania umów B2B są korzyści finansowe. W wielu przypadkach taka forma współpracy jest po prostu bardziej opłacalna. Z reguły można liczyć na niższe składki ZUS oraz mniejszy podatek niż przy tradycyjnej umowie o pracę, co oznacza, że więcej zarobionej kwoty zostaje w kieszeni.
Umowa B2B – jakie ma wady?
Największym minusem umowy B2B jest brak typowych praw, na jakie może liczyć pracownik na tzw. etacie. Nie ma tu więc płatnych zwolnień chorobowych ani urlopu, choć coraz częściej firmy oferują samozatrudnionym wynagrodzenie za określoną wcześniej liczbę wolnych dni w roku. Brak również zabezpieczeń w postaci np. okresu wypowiedzenia, odprawy czy ochrony ciężarnych. Firma zlecająca zadania nie musi też oferować przywilejów takich jak premie, trzynastki itp. Umowa B2B przerzuca także na podmiot wykonujący pracę całą odpowiedzialność za rozliczenia z Urzędem Skarbowym, ZUS itp. Zwykle wiąże się to z koniecznością dodatkowych opłat za usługi księgowe.
https://top-newsy.pl/co-to-jest-newsletter-i-dlaczego-warto-go-wysylac/